Onderwijschallenge: Leerlingen Agora Liemers College denken mee met Baston Wonen
De Onderwijschallenge, een initiatief van de Liemerse Ambassade in samenwerking met de Liemerse Uitdaging, heeft inmiddels op diverse plekken leerlingen van onderwijsinstellingen in contact gebracht met het bedrijfsleven.Een van de challenges kwam vanuit woningcorporatie Baston Wonen in Zevenaar. “Hoe kunnen we in bestaande bouw meerdere woonruimtes voor alleenstaanden realiseren”, zo luidde de vraag. “En hoe kijken leerlingen daar tegenaan?” Het Candea College ging de uitdaging aan.
“We hebben de vraag neergelegd bij een groepje Technasium-leerlingen”, vertelt Sabine Beijen, docent natuurkunde en Onderzoek & Ontwerpen (O&O) bij het Candea College in Duiven. “Baston Wonen vroeg ons concreet een bestaande woning opnieuw in te delen om deze geschikt te maken voor bewoning door meerdere mensen die niet als gezin samenleven. Daarbij was er veel ruimte voor leerlingen om hun eigen ideeën in te brengen. Bijvoorbeeld over wat zij zelf graag zouden willen wanneer ze op zichzelf gaan wonen.”
De leerlingen gingen in gesprek met Baston Wonen. Vervolgens werd er een plan van aanpak gemaakt en gingen ze aan de slag. “Inmiddels hebben ze de opdracht afgerond en een presentatie gegeven. De leerlingen maakten een fysiek model van de woning en vertoonden een digitale weergave van hun ideeën.”
De oplossing die de leerlingen bedachten? Sabine: “Bijvoorbeeld een andere inrichting van ruimten met op zolder een slaapkamer met badkamer. Ook de verdiepingsvloeren werden aangepast. Van een slaapkamer werd een badkamer gemaakt, waardoor er meerdere appartementen ontstonden. Alleen de begane grond bleef hetzelfde. De woonkamer en keuken bleven in dit plan voor gezamenlijk gebruik.”
Sabine is net als haar leerlingen enthousiast over het project. “Het was een mooie opdracht voor een enthousiaste opdrachtgever. Ook de contacten met de Liemerse Ambassade en Liemerse Uitdaging die de Onderwijs Challenge coördineren verliepen heel prettig.”
Bij Baston Wonen is er enthousiasme over de samenwerking. Roy Kleisterlee en Renate Donderwinkel begeleidden de leerlingen bij hun opdracht: “We zijn erg blij met de mooie ideeën vanuit de leerlingen en hun enthousiasme. De leerlingen bieden ons een waardevolle frisse blik op alternatieve woonmogelijkheden.”